Tips, training & advies
Stel je vraag
 Werkdagen: 09:00 - 17:00 uur

Lees voor
Nieuws

Praten over financiële problemen: de eerste stap op weg naar een oplossing

9 maart 2020
Om het taboe op het praten over schulden te doorbreken, startte staatssecretaris Tamara van Ark vorig jaar de campagne ‘Kom uit je schuld’. Floor Guldemond van het campagneteam vertelt over de kracht van de inzet van de ambassadeurs die centraal staan in deze campagne.
Kom uit je schuld taboe

Ambassadeurs laten zien dat je eruit kunt komen
Door schaamte zetten veel mensen de stap naar hulp niet. Vragen om hulp bij schulden, wordt gezien als een ‘coming out’. “Ik ben dan ook heel dankbaar dat de ambassadeurs, allemaal ervaringsdeskundigen, hun levensverhaal willen delen met het grote publiek”, zegt Floor. “Zij hebben de stap gezet en willen anderen laten zien dat praten over financiële problemen de eerste stap is naar een oplossing. Wat veel indruk op me maakte was dat mensen op het meest kwetsbare moment in hun leven, toch de kracht vonden om hulp te vragen”, vervolgt zij.

Soms heb je gewoon pech
“Sommige verhalen komen heel dichtbij.  Zo vertelde een van de ambassadeurs dat de problemen begonnen na haar scheiding. Dat had mijn moeder ook kunnen overkomen, realiseerde ik me toen.  Ze zat in een soortgelijke situatie en had toen ook net een verkeerde afslag kunnen nemen, waardoor je leven er heel anders uit komt te zien. Soms heb je gewoon pech”, stelt Floor. “Stel daarom je oordeel uit, je weet niet wat er achter de voordeur speelt”.

Meer dan een schuldbedrag
Het campagneteam van ‘Kom uit je schuld’ organiseert ook workshops voor hulpverleners. Schuldenaren hebben vaak het gevoel dat zij voor de hulpverlener niet meer zijn dan een schuldbedrag of een nummer. De ambassadeurs vertellen tijdens de workshops hoe het is om aan de andere kant van de tafel te zitten. Hulpverleners hebben veel respect voor de openheid van de ambassadeurs en gaan de mens achter de schuld zien. Dit helpt hulverleners ook verder in hun werk. Floor geeft hiervan een praktisch voorbeeld. “Het kan zijn dat iemand net een slechte uitslag uit het ziekenhuis heeft gekregen, die moet dat dan eerst even kwijt. Het is goed als je dan als hulpverlener aan het begin van het gesprek vraagt: Is er nog iets anders waar je het eerst over wilt hebben? ”

Stel je zelf ook kwetsbaar op
Floor vervolgt: “Van mensen in de schulden wordt verwacht dat ze hun hele hebben en houden op tafel leggen. Soms moeten ze het over situaties in het verleden hebben, waar ze liever niet meer aan herinnerd worden. Die openhartigheid is vaak niet wederzijds, terwijl het wel gewaardeerd wordt als de hulpverlener zich soms ook kwetsbaar opstelt. Zo vond een van de ervaringsdeskundige het geruststellend om te horen dat de hulpverlener ook wel eens een telefoonrekening was vergeten te betalen.”

Schulden uit de taboesfeer halen
“We kunnen zelf ook helpen om schulden uit de taboesfeer te halen”, vindt Floor. “Door open over geldzaken te praten in je eigen omgeving, dat doen wij Nederlanders bijna niet. We praten niet over hoe we rondkomen en over onze salarissen. Begin er wat vaker over, ook al zijn er op dit moment helemaal nog geen problemen.”

Lees meer over de campagne ‘Kom uit je schuld’ en de laatste ontwikkelingen rondom de brede schuldenaanpak.