Nieuws
Wat kun je doen als je (te) lang moet wachten op zorg?
Soms is het omzetplafond bereikt
Om ervoor te zorgen dat zorgverzekeraar voldoen aan hun zorgplicht maken zorgverzekeraars afspraken met zorgaanbieders. Deze afspraken gaan vaak over welk bedrag er voor een behandeling mag worden gedeclareerd. Soms worden er ook afspraken gemaakt over het maximaal aantal patiënten dat mag worden behandeld of over het maximale bedrag dat de zorgverzekeraar in een jaar vergoedt. Dit wordt het omzetplafond of zorgplafond genoemd. Is het omzetplafond bereikt dan kan dat betekenen dat je niet door de zorgaanbieder van je keuze kan worden behandeld. Je moet dan kiezen voor een andere zorgaanbieder of wachten tot het volgende jaar. Je zorgaanbieder kan je hierover informeren. Ben je al gestart met een behandeling of gaat het om spoedeisende zorg? Dan geldt de beperking van het omzetplafond niet voor jou.
Lees verder op de website van de SKGZ als je (te) lang moet wachten op zorg