Tips, training & advies
Chat of bel 0800 64 64 644
 Werkdagen: 09:00 - 17:00 uur

Lees voor
Nieuws

Als jullie er niet zouden zijn, heb ik geen idee waar we terecht zouden kunnen

26 september 2022
Anita van der Voort is coördinator thuisadministratie bij Humanitas in Lelystad. De vrijwilligers van de afdeling thuisadministratie helpen mensen om hun financiële administratie op orde te krijgen én te houden. We spreken met Anita over de samenwerking met Zorgverzekeringslijn.
interview Anita van der Voort

Een belangrijke raadgever voor mensen in een kwetsbare situatie
“Wij ondersteunen mensen in een kwetsbare situatie, die stress hebben en de situatie vaak niet meer overzien,” vertelt Anita. “Het zijn complexe situaties en het is fijn dat de vrijwilligers terecht kunnen bij Zorgverzekeringslijn voor deskundige informatie. Als jullie er niet zouden zijn dan zou ik echt geen idee hebben waar we met onze vragen terecht zouden kunnen. Jullie zijn zo’n belangrijke raadgever. Zelfs als de vrijwilligers het antwoord op de casus weten is het fijn dat zij bevestiging kunnen krijgen van Zorgverzekeringslijn.”

Veel kennis en laagdrempelig
De vrijwilligers van Humanitas volgen regelmatig de trainingen van Zorgverzekeringslijn over de aanpak van financiële zorgverzekeringsproblemen. “Tijdens trainingen ervaar ik dat jullie over veel kennis beschikken en die op een goede manier kunnen overdragen,” zegt Anita. Zij vervolgt: “Ik vind het heel fijn dat ik jullie altijd kan bereiken telefonisch, maar ook dat er altijd snel gereageerd wordt.“

Mensen verliezen het vertrouwen in de overheid
Humanitas werkt vanuit de waarden laagdrempeligheid en vertrouwen. “Die waarden herken ik bij Zorgverzekeringslijn,” zegt Anita. “Vooral  in deze tijd nu je ziet dat mensen het vertrouwen in overheidsorganisaties verliezen zijn dit belangrijke waarden. Ik merk in de praktijk dat mensen die hulp vragen niet zo snel contact met jullie opnemen, misschien ook wel omdat jullie een overheidsorganisatie zijn. Ik vraag me af of dit jullie onafhankelijkheid in de weg staat.”

Ga in gesprek met mensen die problemen ervaren
Tot slot heeft Anita nog een tip voor Zorgverzekeringslijn. “In de praktijk werkt het zorgverzekeringsstelsel niet altijd even goed. Ga in gesprek met de mensen die problemen ervaren en kijk wat er nog te verbeteren is.”

Bekijk de video waarin Anita en anderen hun mening geven over onze organisatie.