Tips, training & advies
Chat of bel 0800 64 64 644
 Werkdagen: 09:00 - 17:00 uur

Nieuws

Briefadres voor mensen zonder adres

21 september 2017
Een inwoner moet altijd in de Basisregistratie Personen (BRP) ingeschreven zijn met een woon- of briefadres. De gemeente kan de mensen zonder vast verblijfadres helpen aan het verstrekken van een tijdelijk briefadres. Iedere gemeente heeft zijn eigen regels voor het afgeven van een briefadres. Informeer dus altijd bij je gemeente.

Regeling briefadres
De Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB) heeft een beleidsregel briefadres opgesteld met voorwaarden en beperkingen rondom het briefadres. Veel gemeenten baseren hun briefadresbeleid op de modelregeling van de NVVB. Dit zijn onder andere de voorwaarden en beperkingen rondom het briefadres:
•De briefadresaanvrager moet een geldig identiteitsbewijs hebben;
•De briefadresverstrekker moet schriftelijke toestemming geven. Dit kan dus de gemeente zijn, maar ook een familielid, vriend of kennis. Zij kunnen gebruik maken van het verklaringsformulier waarbij ze toestemming geven voor het verstrekken van hun adres . Bijlage 2 verklaring toestemming briefadres.
•Bij een onjuiste of geen aangifte kan er een boete van maximaal € 325 worden opgelegd.

Altijd bereikbaar
Iedereen in Nederland moet bereikbaar zijn voor de overheid. Dat is de essentie van de BRP. Een briefadres in de Basisregistratie Personen (BRP) is belangrijk én noodzakelijk, bijvoorbeeld voor het afsluiten van een zorgverzekering of het aanvragen van zorgtoeslag. Maar het is ook essentieel voor het aanvragen van woonruimte, bankrekening of uitkering. Én om in aanmerking te komen voor schuldhulpverlening.