Tips, training & advies
Stel je vraag
 Werkdagen: 09:00 - 17:00 uur

Lees voor
Nieuws

Humanitas Thuisadministratie Twente blij met training Zorgverzekeringslijn op locatie

16 juni 2022
Na alle covid-19 beperkingen, verzorgt Zorgverzekeringslijn weer trainingen op locatie. Herman van ’t Land, trainer bij Zorgverzekeringslijn, was op 19 mei in Enschede om de kennis van vrijwilligers over zorgverzekeringsproblemen bij te spijkeren. Hij sprak met Christie Withag, al sinds 2016 één van de vier coördinatoren van de afdeling Humanitas Thuisadministratie Twente.

Fotobijschrift: van links naar rechts Herman, Zorgverzekeringslijn, en de vier coördinatoren Femke, Gerrie, Christie en Evelien

Vrijwilligers van Humanitas staan klaar om te helpen bij de administratie
In het hele land heeft Humanitas afdelingen Thuisadministratie. Vrijwilligers helpen mensen om hun financiële administratie op orde te krijgen én te houden. Ongeacht afkomst, religie of cultuur. “En”, zoals Christie benadrukt, “altijd volgens de vier kernwaarden van Humanitas. Gelijkwaardigheid: de vrijwilligers staan naast de deelnemer, nooit erboven. Eigen regie: de vrijwilligers helpen de deelnemers de regie over hun leven weer in eigen hand te nemen. Verantwoordelijkheid: je bent niet alleen verantwoordelijk voor jezelf, maar ook voor een ander. En als laatste vraaggericht: de vrijwilligers staan open voor nieuwe thema’s en spelen in op waar vraag naar is. De vrijwilligers van de afdeling Twente helpen mensen in Enschede, Losser, Oldenzaal, Haaksbergen en Losser.”

Goede samenwerking met partners uit het sociaal domein Twente
De ‘deelnemer’ (zo wordt de hulpvrager bij Humanitas genoemd) komt bijvoorbeeld in contact met Humanitas via verwijzing van het wijkteam, Vroeg Eropafteam of de Stadsbank. Christie legt uit dat bij nieuwe hulpvragers altijd eerst één van de coördinatoren het intakegesprek voert. “Om vertrouwen te wekken. Om te beoordelen of zij als organisatie de juiste hulp kunnen leveren. En zodat er gezocht kan worden naar een passende vrijwilliger. Soms volgt bij problematische schulden of situaties een doorverwijzing naar de Stadsbank, naar GGZ-zorg, of naar een wijkcoach.”

In coronatijd liep het aantal aanmeldingen voor hulp terug
“Tijdens de lockdown waren veel fysieke hulploketten van bijvoorbeeld gemeentes gesloten”, zegt Christie. Dus waren er minder contactmogelijkheden voor hulpbehoevenden. En hulpvragers ontbreekt het vaak aan computervaardigheden om online toch iemand te spreken. Ook vrijwilligers wilden of konden niet altijd een huisbezoek uitvoeren. De trukendoos is ingezet om toch ook tijdens deze periode wel de hulp te geven waar nodig.  Gelukkig neemt het aantal aanmeldingen weer toe, mede door alle fysieke bijeenkomsten met andere hulpverleners uit de regio, die nu weer mogen plaatsvinden. In 2021 zijn er zo’n 250 Twentenaren ondersteund bij hun financiële administratie.

Get a Grip: vrijwilligers speciaal voor Jongeren
De afdeling Get a Grip helpt jongeren om weer grip te krijgen op financiën. “Je wil voorkomen dat zij schulden krijgen. De ene jongere heeft wel een netwerk om op terug te vallen, de andere niet. Soms krijgen jongeren van huis uit niets mee qua financiële educatie”, vertelt Christie. De vrijwilligers zijn getraind om deze jongeren te helpen. Met als doel dat zij het uiteindelijk weer zelf kunnen.

Altijd getrainde vrijwilligers
De vrijwilligers van Humanitas zijn altijd goed getraind. Zo is er de Humanitas Academie. Om de houding, vaardigheden en kennis van de vrijwilligers te ontwikkelen die bijdragen aan een goede ondersteuning van de deelnemers. Deze kennis wordt up-to-date gehouden door bijvoorbeeld groepsbijeenkomsten en intervisiebijeenkomsten. Als het nodig is, regelt de vrijwilliger bijvoorbeeld ook de aanmelding bij de Voedsel- en/of Kledingbank.

De training van Zorgverzekeringslijn is zeer goed ontvangen
Voor de vrijwilligers was het leuk om op een interactieve manier op locatie weer nieuwe kennis te krijgen. Op een levendige manier deelde Herman veel nuttige informatie en tips over de zorgverzekeringsproblemen, zoals schulden en onverzekerdheid. Acht van de tien keer heeft de deelnemer zorgverzekeringsschulden. Voor de vrijwilliger is het dan belangrijk om de juiste kennis te hebben om bijvoorbeeld een betalingsregeling af te spreken. “De training was erg leerzaam ook voor coördinatoren”, zegt coördinator Evelien Stevelink.