Nieuws
Kijk nu alle vier de opnames van de kennissessies over werken met de CAK-lijst terug
Mensen met langdurige geldzorgen in beeld krijgen
Sinds 2017 kunnen gemeenten bij het CAK lijsten opvragen van inwoners die door hun zorgverzekeraar zijn aangemeld als wanbetaler omdat ze 6 maanden premieachterstand hebben. Met behulp van deze lijsten kunnen gemeenten inwoners proactief benaderen om ze hulp aan te bieden. Onderzoek laat zien dat werken met de CAK-lijst effectief is en dat je mensen in beeld krijgt die anders onder de radar waren gebleven.
Best practices delen
Een groeiend aantal gemeenten vraagt de lijst op bij het CAK. Hiermee groeit ook het aantal ervaringen met de lijst. Om andere gemeenten te inspireren heeft Zorgverzekeringslijn aan de gemeenten Haarlem, Den Haag, Amsterdam en Midden-Groningen gevraagd om hun best practices te delen tijdens de vier kennissessies.
Haarlem: CAK meldingen als signaal bij vroegsignalering
Katja Kappelhof, projectleider budgetcoaching, vertelde tijdens de sessie op 12 oktober hoe de gemeente Haarlem de CAK-meldingen meeneemt als signaal in de vroegsignalering. Hiervoor worden sinds mei 2023 de gegevens van nieuwe wanbetalers maandelijks ingelezen in RIS.
Den Haag: mensen in verborgen armoede bereiken
Catelijne Akkermans, senior onderzoeker bij Hogeschool Leiden en Nadia Bounid, consulent geldzaken van de gemeente Den Haag, vertelden tijdens de sessie op 2 november hoe zij met behulp van de CAK-lijst in contact komen met mensen die vaak nog niet in beeld zijn bij de gemeente, maar wel al langer dan 5 jaar in de wanbetalersregeling zitten.
Amsterdam: op verschillende manieren uitstroom bevorderen
Marcel Thijssen, procesregisseur vroegsignalering en preventie en Wouter Wamelink, kwaliteitsmedewerker schuldhulpverlening, lichtten tijdens de sessie op 14 november de ‘aanpak wanbetalersregeling’ toe. Via diverse acties bevordert de gemeente Amsterdam uitstroom uit de wanbetalersregeling.
Midden-Groningen: het belang van motiverende gespreksvoering
Richard de Leth, projectleider kredietbank en Annemieke van der Beek, medewerker Team Eropaf legden tijdens de sessie op 23 november uit hoe zij met motiverende gespreksvoering inwoners richting ondersteuning weten te bewegen.
Aan de slag met de CAK-lijst
Ga je ook aan de slag met de CAK-lijst en wil je sparren over de vraag wat voor jouw gemeente een goede aanpak is? Neem contact op met Roos Meertens, projectmanager gemeenten van SKGZ Zorgverzekeringslijn via roos@zorgverzekeringslijn.nl