Nieuws
Bekijk de opname van kennissessie 2: de gemeente Den Haag bereikt mensen in verborgen armoede
Mensen met langdurige geldzorgen in beeld krijgen
Sinds 2017 kunnen gemeenten bij het CAK lijsten opvragen van inwoners die door hun zorgverzekeraar zijn aangemeld als wanbetaler omdat ze 6 maanden achterstand hebben. Met behulp van deze lijsten kunnen gemeenten inwoners proactief benaderen om ze hulp aan te bieden. Onderzoek laat zien dat werken met de CAK-lijst effectief is en dat je mensen in beeld krijgt die anders onder de radar waren gebleven.
Best practices delen
Tijdens de kennissessie deelden Catelijne Akkermans van de Hogeschool Leiden en Nadia Bounid van de gemeente Den Haag hun ervaringen. Zij vertelden hoe zij met behulp van de CAK-lijst in contact kwamen met mensen die vaak nog niet in beeld waren bij de gemeente, maar wel al langer dan 5 jaar in de wanbetalersregeling zaten. Catelijne en Nadia deelden waardevolle inzichten over outreachend werken met een vasthoudende aanpak. En over het belang van ervaringsdeskundigen, stress-sensitief werken en hulp die aansluit bij de behoefte van de inwoners.
Nieuw: een volledige of specifieke CAK-lijst aanvragen
Natascha Klumper, ketenpartner manager bij het CAK, deelde het nieuws dat het sinds kort ook mogelijk is om een lijst aan te vragen met specifieke gegevens. Dit betekent dat gemeenten nu twee soorten CAK-lijsten kunnen opvragen:
- Een overzicht van alle inwoners van een gemeente die in de wanbetalersregeling zitten.
- Een overzicht van wanbetalers met specifieke kenmerken. Bijvoorbeeld van een bepaalde leeftijdsgroep of postcodegebied.
Beide lijsten zijn op te vragen via het aanvraagformulier, dat te vinden is op de website van het CAK.
Wil je alles nog eens rustig doorlezen of terugkijken?
Of kon je niet deelnemen aan de kennissessie? Bekijk hieronder een opname van de kennissessie en de bekijk de presentatie.
Ook de andere kennissessies terugkijken?
De kennissessies zijn inmiddels afgerond. Alle sessies en presentatie zullen worden gedeeld op de website van Zorgverzekeringslijn.
Opname kennissessie 1: de gemeente Haarlem zet een CAK melding in als signaal bij vroegsignalering
Opname kennissessie 3: ‘levenslang’ in de wanbetalersregeling? De gemeente Amsterdam biedt hulp
Opname kennissessie 4: Gemeente Midden-Groningen gaat bij al haar wanbetalers op bezoek